این روزها شاهد شدت گرفتن تخریب های سازمان یافته علیه سید محمدخاتمی هستیم و این سئوال در جامعه پیش آمده که عناصر تندرو چرا از فعال شدن خاتمی در عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور و از محبوبیت او هراس دارند؟

پاسخ این سئوال را باید درویژگی های شخصی آقای خاتمی جستجو کرد، ایشان انسانی بسیار اصولگراتر از آنهایی است که نام اصولگرایی را به یدک می کشند، کسی است که دل در گرو انقلاب اسلامی ایران، تعالی آن و تداوم نقش موثر و سازنده و افتخارآفرین ایرانیان در عرصه جهانی دارد، او باورش این است که در دنیای امروز مدل حکومت معنویت توام با مردمسالاری یعنی همین نظامی که در جمهوری اسلامی حاکم است پاسخگو است و این الگو می تواند موفق بشود. آقای خاتمی انسان خداجو، متهجد متعبد و خداترسی است، مادی گرا نیست، قدرت طلب نیست و هنوز در بین مسئولین جمهوری اسلامی در زمره افرادی است که قیمت پیدا نکرده است. یعنی حاضر نیست اصولش را با هیچ چیز معامله کند نه قدرت، نه مال و نه منصب. انسان دیندار روشنفکر است یعنی اهل تحمیل نظر و عقیده خود بر هیچ کس نیست و شدیدا قائل به این است که انسان ها را باید در تعیین سرنوشت مختار گذاشت و در کنار این خصوصیات، روش های جلب محبت انسان ها و هدایت آنها را می داند، این بخشی از مشخصاتی است که من از آقای خاتمی در این دوران سراغ دارم.

اما چند گروه هستند که رفتار و منش آقای خاتمی را نمی پسندند. عده ای هستند که حکومت دینی را از نوع جمهوری اسلامی نمی پسندند و قائل به نقشی برای مردم نیستند، آن طرف کسانی هستند که برای دین و معنویت ارزشی قائل نیستند و فقط برای جمهوریت ارزش قائل هستند و عده ای هم حکومت را می خواهند برای دستیابی به قدرتی که پاسخگو نباشد و عده ای هم هستند که حکومت را می خواهند برای رسیدن به ثروت و منافع مادی که هر کدام از این گروه ها به صورتی با آقای خاتمی زاویه دارند و با او مشکل دارند.

از همان ابتدای انقلاب اسلامی بحث حکومت دینی و جمهوری اسلامی مطرح بوده و عده ای هم با ظاهر اسلامی در این میان آمدند و به قدرت چسبیدند، عده ای هم از حکومت نفع مادی بردند و عده ای هم تحت دفاع ارزش ها و آرمانها آمدند هم به قدرت دست پیدا کردند و پاسخگو هم نیستند و منابع و امکانات فراوانی را د اختیار قرار گرفتند و از نظر سیاسی جا پایی در نهادهایی که مردمسالارانه هم هست باز کردند و همین افراد به سادگی حاضر نیستند چنین فردی را با این خصوصیات و ویژگی ها و این اقبال و محوبیت مردمی تحمل کنند.

به هر حال آنها به خوبی از پایگاه اجتماعی سیدمحمد خاتمی مطلع هستند، پایگاهی که هم در آن متدینین جا دارند هم روشنفکران، هم اهالی فرهنگ و هنر، هم نحله روشنفکری روحانیت، هم دانشگاهی ها و هم بسیاری دیگر از افشار جامعه و درست به دلیل همین پایگاه است که موجب می شود آنهایی که آقای خاتمی را به دلایل مختلف نمی پسندند و متاسفانه برخی از آنها هم در دستگاه های حاکمیتی مقام و منصبی دارند و می توانند از طرق مختلف اعمال اراده کنند از بازگشت خاتمی به صحنه خوشحال نباشند و مانع شوند.

به نظر من این رفتار و سیاست یک اشتباه صد در صد اساسی است، آقای خاتمی در فراز و نشیب ها ی چند ساله اخیر بسیار عاقلانه عمل کرده و همیشه دلبستگی اش را به نظام و انقلاب اسلامی در حد اعلا نشان داده و حتی از پاسخ و شکایت به تهمت های ناروا و بی اساسی که بر علیه ایشان و به صورت سازماندهی شده در جامعه ترویج می شود گذشته است تنها به خاطر اینکه خدشه ای به نظام وارد نشود.

من کمتر آدمی را حتی در اصولگرایان تا این اندازه پایبند به جمهوری اسلامی می بینم و به نفع نظام و جمهوری اسلامی است که امثال آقای خاتمی که هم پایبند به جمهوری اسلامی هستند و هم سوابق درخشان و خوبی در دوران مسئولیتشان دارند و هم اقشار مختلف مردم ایشان را دوست دارند درعرصه و صحنه باشند و بتوانند با اعتمادی که به مردم به اینها دارند کشور را از بن بست خارج کنند و انشالله ایران به نقطه ای برسد که غرور ایرانیان احیا شود.

این غرور وقتی احیا می شود که کشوری که تمدن آفرین بوده و در بسط تمدن اسلامی نقش داشته، با این منابع نفتی و معدنی و مادی و سوق الجیشی، با این ظرفیت های انسانی و معنوی اش بتواند جزو قدرت اول منطقه و یکی از برترین قدرت های دنیا باشد و تاکید می کنم این شدنی است با تعامل و همراهی و سعه صدر و با میدان دادن به افرادی مثل آقای خاتمی که هم دلبسته نظام و انقلاب هستند و هم توجه به مقتضیات زمان و مکانی دارند و هم اهل تحمیل نظرات خود به مردم نیستند بلکه دل های مردم را جذب و جلب می کنند به سوی هدفی که دارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا